2019. október elsejétől iskolánk vendégei voltak azok az olasz, észak-macedón és cseh diákok illetve tanár kísérőik, akikkel közösen valósítjuk meg azt az Erasmus+ programot, amely nemcsak a mi csodálatos tokaj-hegyaljai világörökségünk értékeit és szépségeit mutatja be a nemzetközi csapatnak, hanem ami által a mi diákjaink is hasonlóan különleges világörökségi helyszínekre jutottak már el Rómában és Ohridban, és fognak még eljutni Pilzenben.

A diákok jó kapcsolatát erősíti, hogy akárcsak eddig, ez alkalommal is családoknál voltak elszállásolva, így szoros barátságok szövődtek, még a vendéglátó családok között is, ezért többen régi ismerősként üdvözölték egymást már a vendégek érkezésekor. A hivatalos programok másnap kezdődtek, amikor az iskolai köszöntésüket követően nemcsak az impozáns épületünket és nálunk folyó munkát mutattuk meg nekik, hanem egy városnéző séta keretében betértünk a projektünk témáját, az UNESCO világörökségi helyszíneket interaktívan bemutató Bormúzeumba és a Tokajt bemutató múzeumunkba csakúgy, mint a Fesztiválkatlanba és a Rákóczi pincébe. Itt egy nagyszerű angol előadást hallgattunk meg a szőlőtermesztésről, a borász mesterségről és az aszúról. A délután folyamán az iskolában dolgoztunk, ahol a diákok bemutatták a magukkal hozott információs anyagokat, képeket és más régiójukra jellemző tárgyakat, majd közösen létrehoztak egy „Erasmus+ sarkot”, amit a mai napig meg lehet tekinteni. Ezt az országokra jellemző ételek kóstolója követte, ahol nemcsak a külföldi finomságok csábították a résztvevőket, hanem bőséges volt a kínálat a hazai ízekből is, hála a vendéglátó családok figyelmességének, amit ezúton is köszönünk!

A következő napon a tanulmányi kirándulásé volt a fő szerep, hiszen a tarcali Áldó Krisztus szobrot útba ejtve egy másik magyar világörökségi helyszínt, az aggteleki cseppkőbarlangot mutattuk meg vendégeinknek, akik nagyra értékelték a páratlan látványt. Jósvafő faluját rendkívül hangulatosnak találták és az ebéd során a magyaros ízeket is élvezték. Ezt követően a diákok közösen tölthették szabadidejüket először Miskolc belvárosában, majd Tokajban. Másnap az őszi napsütésben láthattuk meg a 2012-ben Magyarország legszebb szőlőbirtokának választott Hétszőlő dűlőit, ahol ismét szakértő vezetésben volt részünk. Ezt követően az iskolában nemzetközi párokban dolgoztak a diákok. A munka során megismerték az ENSZ 193 tagállama által újonnan elfogadott fenntartható fejlődési és fejlesztési keretrendszert, az Agenda 2030-at, amely ahhoz vázol fel elképzeléseket, hogy hogyan lehetne leküzdeni az egyenlőtlenségeket, megszüntetni a szegénységet és megóvni Földünk környezeti rendszerét. Az Agenda által kitűzött 17 célt – amelyek a fenntartható fejlődés számos vonatkozását célozzák meg felmérni és folyamatosan monitorozni 2030-ig – a tanulópárok minden jelenlévővel kiselőadások keretében ismertették meg és jelképesen kitűzték egy közös kiállítási felületre a régióinkat bemutató plakátok mellé. A délután hátralévő részében a tanárok egy fontos megbeszélésen vettek részt, ami során részletesen előkészítésre került a következő találkozó, kiértékeltük a vállalt feladatok eddigi teljesítését és véglegesítettük a következők határidejét. A diákok ekkor már a Szüreti Fesztiválon építhették tovább kapcsolataikat és ismerkedhettek a helyi kultúrával.

Nem is lehetett volna különlegesebb és látványosabb lezárása a projektünknek, mint hogy részt vettünk a hagyományos Szüreti Felvonuláson. A diákok népviselettel, nemzeti zászlókkal és dalokkal járultak hozzá a rendezvény sikeréhez, hogy ezzel is jó hírét vigyék az iskolánknak, az Erasmus+ projektünknek és világörökségeinknek. A Bormúzeumban a kiértékelő kérdőívek kitöltése után mindannyian büszkén vettük át a tanúsítványainkat a héten végzett munkánkról és nehéz szívvel, de nagy barátságban váltunk el vendégeinktől, a pilzeni viszontlátás reményében.

Molnárné Tóth Erika, igazgató

Derecskei Sándor és Derecskeiné Nagy Mária, tanárok