2014. szeptember 22-25. között rendeztük meg a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban az ,,Új reformkor Hegyalján rendezvényünket. Kollégiumunk névadója gróf Széchenyi István, akire minden év szeptemberében megemlékezünk, s mint legnagyobb magyart példaként állítjuk tanulóink elé. Ebben az évben a TÁMOP 3.1.4. B-13/1-2013-0001 „Köznevelés az iskolában” európai uniós támogatásból megvalósuló projekt Partnerség és hálózatosodás moduljának közösségi eseményeire pályázat segítségével kibővíthettük eddigi hagyományos programjainkat. Nagyobb hangsúlyt fordíthattunk a partnerségi viszony kialakítására, erősítésére, hiszen tisztában vagyunk vele, hogy csak akkor tudunk hatékonyan működni, ha nem zárkózunk el a külső környezetünktől, és széles partnerségi viszonyt alakítunk ki. A programok rendkívül változatosak voltak, amelyek között minden tanuló megtalálhatta az érdeklődésének megfelelőt. A kollégiumi diákok Hegyalja szerepe a reformkorban címmel Zelenák István helytörténész vezetésével rendhagyó történelem órán vettek részt. A hét szinte minden napjára jutott egy-egy vetélkedő, melyek közül nagy sikere volt a DÖK által szervezett kvíz vetélkedőnek. Kreativitásukat mutathatták be a résztvevő csapatok, amikor Széchenyi utazásairól kellett plakátot készíteniük. Volt még filmvetítés, tánctanulás és játékos, ügyességi sportfeladatokban is összemérhették tudásukat a gyerekek. A Széchenyi Kaszinó minden este változatos játékokkal (Reformkori most mutasd meg!, Ki kicsoda a reformkorban?, Fele sem igaz), várta az érdeklődőket. A kollégiumban kialakított „Megállókban” ügyességi és sport feladatokat űzhettek az érdeklődők. Az elvégzett feladatokért játék krajcárt kaptak, melyet beválthattak a Kávéházban. Esténként pedig a konyha dolgozóinak jóvoltából reformkori vacsorát ehetett mindenki. Nagyon ízletes fogások kerültek a diákok tányérjára, megkóstolhatták a kolozsvári töltött káposztát, a lekváros és túrós derelyét és rétest is.
A programsorozattal elsődleges célunk a diákokban tudatosítani hagyományaink, értékeink megőrzésének fontosságát történelmünk nagyjainak példáján keresztül. Úgy érezzük, ezzel a rendezvénnyel elértük kitűzött célunkat, azt, hogy a felnövekvő nemzedék elsajátítsa mindazokat az értékeket, amelyeket az egyén és a társadalom fejlődése szempontjából fontosnak tartunk, ugyanakkor a játékok, programok során lehetőség adódott újabb személyiségjegyek kialakítására is.
Dévaldné O. Beatrix
ig.h.