P1160307A világ legnagyobb tanórája a Tokaji Ferenc Gimnáziumban

A kék bolygónkat veszélyeztető globális problémák megoldásához egyéni döntési helyzeteinkben kell megtennünk az első lépéseket. Erre hívtuk fel a figyelmet és gondolkodtunk közösen tanulóinkkal, amikor megvalósítottuk az ENSZ globális oktatóprogramját, melyet az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatott.

A diákok világszerte egy időben ismerték meg a fenntarthatóságot segítő 17 globális célt, melyek közül a helyi szinten megvalósítható közösségi tevékenységek kerültek középpontba szeptember 24-28. között.

A Világ Legnagyobb Tanóráját intézményünk 10 csoportjában valósítottuk meg. A tanulók és tanáraik az egyéni felelősség kérdését járták körbe, végiggondolva, hogy az iskolai bántalmazások mögött milyen okok állnak és milyen hatással van az áldozatokra. Elsősorban a pedagógia ágazatos tanulóinkat vontuk be a programba, de a környezetvédelem ágazatos csoportjaink is részt vettek benne, akik az egészséges életmód témáját dolgozták fel. Csoportos megbeszélésekkel és elgondolkodtató feladatlapokkal megválaszolták a diákok a kérdést, hogy mitől lesz egy iskola biztonságos. A támogató környezet feltétele a szemléletformálásnak, az egyéni vélemények meghallgatásának. A biztonságos környezetben tanulás olyan jog, amely nélkül a többi cél nem érhető el.

A téma feldolgozása során a diákok kreatív formában olyan szuperhősöket alkottak, akik képesek a saját iskolai helyzeteinkben segíteni. Legyőzni például a zavaró hangos zenehallgatást egy varázslatos távirányítóval. Ötleteket gyűjtöttünk, hogy hogyan legyünk hősök saját iskolánkban.

A tanulói vélemények közül néhányat szeretnék kiemelni:

„Nekem tetszett a feladat, mert egy olyan dologgal foglalkoztunk, ami tényleg fontos a mindennapi életünkben. Szerintem az iskolai erőszak, bántalmazás olyan téma, amivel foglalkoznunk kell. Remélem, ez a feladat mindenkinek felhívta a figyelmét arra, hogyan segítsünk azoknak, akiket bántanak az iskolában.”

Oláh Olívia 10. D

„Véleményem szerint többet kellene foglalkozni ezzel a témával az iskolában. Sok új dologra derült fény ezeken az órákon. Szerintem tanulságos volt. A megszerzett ismeretekkel már mi is tudunk segíteni iskolatársainkon.”

Hornyák Bianka Pedagógia és családsegítő munkatárs OKJ

„Érdekesek voltak a feladatok, tetszett, hogy csoportban kellett kreatívan alkotni, alternatív megoldásokat keresni valós problémákra. “

Lovász Martin Pedagógia és családsegítő munkatárs OKJ

Szeretném megköszönni a környezetvédelem ágazaton tanító tanáraink segítségét és a pedagógia ágazaton tanító tanáraink aktív együttműködését. Nagy öröm számunkra, hogy az élet és az egyéni igények védelmére közösen hívtuk fel a figyelmet!

Dobrosi Ágnes pedagógia munkaközösség-vezető