Azt mondják, aki egyszer járt Erdélyben, az visszavágyik. Így vagyunk ezzel sokan. Régi kóruskapcsolatot elevenítettünk fel a székelyudvarhelyi Backamadarasi Kis Gergely Református Gimnázium kórusával.
Decemberben mi láttuk vendégül énekkarukat, akiknek hangversenye meghitté tette az adventi ünnepvárás hangulatát. A két kórus között már ekkor barátság alakult ki.
Március 20-án 45-en indultunk útnak a „télies” tavaszba. Útközben megtekintettük Erdély egyik legszebb táját, a Gyilkos-tavat és a Békás-szoros sziklái között tettünk hosszú sétát.
Délután 4 órára érkeztünk vendéglátóinkhoz, ahol meleg fogadtatásban részesültünk. A szállások elfoglalása és a vacsora után szabadprogram keretében fedezhettük fel Székelyudvarhely szépségeit. Másnap közös reggeli után kezdődött a hivatalos program. Bemutatták száz éves iskolájukat és képet kaptunk a diákok életéről. Rövid próba után került sor első hangversenyünkre a református templomban, ahol az iskola előtt mutatkozhatott be kórusunk. Ebéd után Csíkszeredára, majd Csíksomlyóra indultunk. Zólya Attila, az erdélyi táj kutatója mindvégig velünk volt. Idegenvezetésében megtalálta azt az egyensúlyt, amivel a gyerekek érdeklődését fel tudta kelteni. A csíksomlyói Kegytemplomban a gyerekek közül is sokan hittel kérték a ”Csodatevő Könnyező Madonnát”, hogy teljesítse legbelső titkos vágyaikat. Este vacsora után kezdődött az igazi barátkozás. A vendéglátók karaoke estet szerveztek, ahol minden gyerek lelkesen énekelte a közismert slágereket.
Szombaton hosszú kirándulásra indultunk. Először a parajdi Sóbányát tekintettük meg, ahol a szentélyben hangversenyt adtunk a látogatóknak. Ez nekünk is nagy élményt jelentett, a szokatlan környezet, a jó akusztika hozzájárult a sikerünkhöz. A nap további részében megtekintettük a bányamúzeumot, s közülünk többen kipróbálták a játszóteret és a kalandparkot is. Innen indultunk útra a Gyimesekbe. A havas táj szépsége mindenkit elbűvölt. Gyimesbükkön, a Rákóczi vár romjai alatt van a hajdani román-magyar 1000 éves határ. Ma is áll az egykori vasúti őrház, ahol kiállítás mutatja be a gyimesi népi emlékeket. Megmásztuk a vár romjait, ahonnan elénk tárult a meseszép erdélyi táj.
Megnéztük Gyimesfelsőlokkon az Árpád-házi Szent Erzsébet Líceumot, amit Berszán Lajos atya alapított, aki ebben a bentlakásos iskolában biztosít szellemi és tudományos továbbhaladási lehetőséget a csángó székely és a moldvai csángó gyerekek számára. Ezt az élményekben gazdag napot egy táncházzal zártuk. Egy profi táncospár segítségével ismerkedhettünk meg a székely és moldvai táncokkal.
Virágvasárnap igazán szép napsütötte időre ébredtünk. Ezen a napon lehetőségünk volt lelki feltöltődésre. Délelőtt 10 órától egy hangulatos erdélyi település, Bethlen református gyülekezetének istentiszteletén adhattunk hangversenyt a zsúfolásig megtelt templomban. Délután 17 órától a Székelyudvarhely Szombatfalvi városrészének református templomában adtunk nagysikerű koncertet.
Ezeken a fellépéseken szerepeltek szólistáink is: Kun Fruzsina a kórus zongorakísérője, aki önálló előadásával is elkápráztatta a közönséget. Majoros Bernadett szintén zongorajátékával emelte hangversenyünk színvonalát. Énekes szólistáink: Posta Lilla, Urbán Renáta, Vida Klaudia, Petrusovics Attila és Petrusovics Máté szintén nagy sikert arattak. Elérkezett utazásunk utolsó estéje, amire vendéglátóink különösen nagy gonddal készültek és díszvacsorán láttak vendégül minket, ahol a kórusok minden tagja és a tantestületük több tanára – köztük Tőkés Zsolt igazgató úr – is velünk ünnepelt. Az estet fergeteges diszkó zárta.
Hétfő reggel nehéz volt az elválás, mivel az újabb találkozás alatt tovább mélyültek a barátságok kórustagok között. Elbúcsúztunk Zólya Attilától és Székely Annamária kórusvezetőtől is, akik vendégszeretetükkel nagymértékben hozzájárultak ahhoz, hogy mi életre szóló élményeket szerezzünk. Úgy váltunk el, hogy jövőre Tokajban találkozunk. A hazafelé úton még megnéztük Marosvásárhely és Kolozsvár nevezetességeit.
Köszönetet mondunk Ladinszki Tünde tanárnőnek, hogy elvállalta a kísérőtanár fárasztó szerepét.