Akkreditált Kiváló Tehetségponthoz méltóan, ebben a tanévben is folytatja munkáját a komplex természettudományos tehetséggondozó műhely a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban. A már azonosított 10. évfolyamos tehetségekből és a 9. évfolyamos tehetségígéretekből tevődik össze a csoport. (A felsőbb évfolyamos tanulók már országos középiskolai tanulmányi versenyekre, nyelvvizsgára, vagy éppen a Csehországban sorra kerülő nemzetközi projekthétre készülnek.) A komplex természettudományos tehetséggondozás számára új lehetőséget teremtett és igen bíztató távlatokat nyit, hogy ők is használják a norvég alapból létrehozott laboratóriumok műszereit. A programot is úgy állítottuk össze, hogy minél több műszert ismerjenek meg és azokkal méréseket végezzenek.
A november elején indított program heti rendszerességgel – szerda délutánonként – folytatódik a tanév végéig. Fontos szempont a komplexitás, a természettudományos, a környezeti és a legújabb technikai, műszaki ismeretek és készségek egyidejű fejlesztése. Erre jó példa volt az a foglalkozássorozat, amelyeket a tanulók állatmorfológiai megfigyelésekkel kezdtek. Fogyasztásra vásárolható ízeltlábukat – pl. garnéla rákot – és puhatestűeket (fekete kagyló), halakat (pan
gaziusz, busa) boncoltak fel és ismerték meg testfelépítésüket. Majd a fogyasztható részeket izzító kemencében elégették, spektrofotométerrel meghatározták a minták nehézfém tartalmát. Jó érzés volt látni milyen felnőttes komolysággal és precizitással végezték a nagy figyelmet igénylő, egyáltalán nem egyszerű munkát. Egy másik alkalommal nagy felbontású mikroszkóppal vizsgálták a növényi és állati szöveteket, szervek sejtfelépítését. Főztek már szappant növényi olajból, készítettek mosószert fahamuból, végeztek kémiai kísérletet a reakció sebességét befolyásoló hőmérséklet változásának függvényében. Kőzetek meghatározását, ásványi összetételének megállapítását is elvégezték poláris fénnyel megvilágított kőzetcsiszolókról készült felvételek segítségével. Nem csökkent a tanulók lelkesedése, ha kémiai csapadékot kell előállítani, vagy éppen a terepen a geológiai folyamatok rekonstruálására kerül sor egy-egy feltárás – geológiai ablak – kőzetrétegeinek tanulmányozása során. Az erősen gyakorlatorientált foglakozásnak köszönhetően olyan szintű jártasságra tesznek szert a laboreszközök, műszerek használata területén a tehetségígéretek, hogy későbbi tanulmányaik, karrierjük szempontjából ez akár behozhatatlan előnyt is jelenthet számukra.
A kitűnően felkészült mentorok, a kellően motivált és kitartó diákok tudásukról a nagyközönség számára is bemutatót tartanak majd a Kelet-Magyarországi Tehetségkonferencián 2012. április 28-án.
Dr. Dankó József
műhelyvezető