A Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium tantestületének és dolgozóinak egy része a hosszú, nehéz és fárasztó tanév után kalandos utazásra vállalkozott. 2012 júliusának elején négy napos kiránduláson vettünk részt a kultúra, a gasztronómia és az aktív turizmus jegyében. A nyári szünetet nemcsak a diákok, hanem az iskola dogozói is nagyon várják minden évben. Most ez különösen így volt, hiszen olyan utazásra készültünk, amely tudtuk, hogy nem mindennapi élményeket tartogat számunkra. A hajnali indulás sem szegte a csapatunk kedvét, s a jó hangulatú zötykölődés után elértük az első úticélunkat, az ausztriai Melki-i apátságot, amely az osztrák barokk legismertebb épülete. Az apátságban tett rövid séta után ismét buszra szálltunk, s meg sem álltunk Yspertelig, ahol gimnáziumunk testvériskolája található. Rendkívül szívélyes fogadtatásban volt itt részünk. Fogadott bennünket a település polgármestere, idegenforgalommal foglalkozó képviselője és a középiskola igazgatója is. Az iskola megtekintése után egy remek túrát tettünk az Ysper szurdokban. Vadregényes környezetben sétálhattunk az Ysper patak mentén, amelynek kristálytiszta vize 300 méterről folyik le a szurdokon át.
Az estét pedig az ottani tantestülettel töltöttük el, amikor is csapatokat alkotva farönk dobó versenyen tehettük próbára ügyességünket. Másnap puskaropogásra ébredtünk, amely mint megtudtuk a közeli erdőkből hallatszott el a szállásunkig. A város esküvőre készült, s itt az a szokás, hogy ezt így hozzák mindenki tudomására. Jókedvűen szálltunk fel a buszunkra és indultunk tovább Csehországba. Eljutottunk Cesky Krumlovba, amely az ország egyik legszebb városa, történelmi városmagja szerepel az UNESCO világörökségi listáján is. A várost a Moldva folyó veszi körül. Sajátos hangulatú az óváros a maga girbe-gurba utcáival, s mindenhol csak úgy hömpölyög a turistákból álló tömeg. Megtekintettük a XIII. században épült vár-kastély együttest is, melynek külön érdekessége volt a várárokban lévő két medve. Majd innen ellátogattunk Hluboká nad Vlatovouba, ahol egy hatalmas Tudor stílusú kastélyt csodálhattunk meg. Bejártuk a szépen rendbetartott parkot, s megállapítottuk, hogy itt minden elképzelhetetlen gazdagságot és magas szintű kultúrát tükröz. Délután pedig Trebonba utaztunk. Bebizonyosodott, hogy a kisebb cseh városok is hatalmas élményt jelentenek. Megtekintettük a rendkívül jó állapotban fennmaradt történelmi városközpontot, az óvárosi részt, a reneszánsz és barokk lakóházakat, a megmaradt városfalat amelynek egyik bástyája mellett a hajdani hóhérlakot is megtartották. Itt található a híres Regent sörgyár is, amelynek sörözőjében tesztelhettük a kitűnő cseh söröket is. A cseh nemzeti ital üdítőként hatott a rekkenő melegben. Ennek a napnak a végén érkeztünk meg Veselibe, ahol másik testvériskolánk található.
1998-tól veszünk részt a Nemzetközi Junior Öko-Expert Projectben. Ebben az évben Csehország rendezte a projektet, ahonnan hatalmas élményekkel tértek haza diákjaink. Tantestületünk tagjai kíváncsian várták veseli isklola megismerését amelyre utazásunk harmadik napján került sor. A középiskola igazgatójának és igazgatóhelyettesének segítségével betekinthettünk az ő iskolájuk működésébe. Az itteni oktatásban nagyon nagy jelentőséget tulajdonítanak a gyakorlati képzésnek. A sörkészítés is választható szak ebben az iskolában. A sörfőző mester segítségével mi is megismerkedhettünk itt néhány műhelytitokkal. Majd pedig több itt készített sörrel is megkínáltak bennünket. Este pedig feltérképeztük Veseli éttermeit, s megkóstoltuk a helyi konyha specialitásait. Utolsó napra maradt Csehország fővárosával való ismerkedésünk. Prága csodálatos város, amely egyedi hangulatával, gyönyörű épületeivel, történelmi hangulatával elkápráztatott bennünket. Megnéztük amit a városból feltétlenül látni kellett, de reméljük egyszer majd visszatérünk ide, hogy behatóbban is tanulmányozzuk.
Nagyon jókedvűen értünk haza. Ezért a felejthetetlen kirándulásért köszönet illeti Dr. Dankóné Patkó Kornélia igazgatónőnket és fáradhatatlan ,,idegenvezetőnket”, Dr. Dankó Józsefet.