A tokaji Paulay Ede Színház átadása óta (2008. augusztus 30.) nemcsak profi társulatok előadásait fogadja szeretettel a falai között, de a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium diákjainak előadásait is. Az iskola vezetése és Dévald István, a Kulturális és Konferenciaközpont igazgatója fontosnak tartja, hogy a fiatalok minél hamarabb és minél többször találkozzanak a kultúrát magukban hordozó épületekkel és programokkal. Ennek jegyében az eltelt évek alatt számos lehetőséget kaptak a gimnáziumi színjátszók a szereplésre és a színjátszás, a színházi élet rejtelmeinek megismerésére.
A Miskolci Nemzeti Színház társulata a tokaji intézmény stratégiai partnereként a gimnázium keretein belül zajló színjátszó foglalkozások működtetésében több alkalommal segítséget nyújtott már:
– A 2008/09-es tanév második felében Fandl Ferenc színművész bevezette a diákokat a színjátszás alapjaiba koncentrációt, rögtönzési képességet, ritmusérzéket, térérzékelést fejlesztő gyakorlatokkal. Az érdeklődőknek ebből ízelítőt adott a csoport a tokaji színházban 2009. május 25-én egy jó hangulatú bemutató óra keretében.
– 2010 márciusában a diákok ellátogathattak a miskolci színházba, ahol a kulisszák mögötti világot tárta eléjük Fandl Ferenc. Magukba szívhatták a színpadok, az öltözők, a díszletgyártó és – restauráló műhelyek illatát, és magukra ölthették a jelmeztár – szinte – minden darabját.
– Ezt követte az emlékezetes Mákos lecsó című előadás 2010. május 26-án, amely a diákok ötleteiből, rögtönzéseiből összeállított és a Miskolcon játszó színművész segítségével begyakorolt zenés tragikomédia volt. A jelenetsor azt mutatta be, hogy milyen jelenségekkel találkozhat egy mai fiatal a hétköznapokban.
– Az eddigi együttműködés egyfajta „megkoronázásaként” értelmezhetjük a tokaji Kulturális és Konferenciaközpont által elnyert (TÁMOP 3.2.11.) „Önkifejezés a kultúrán, a művészeteken és a sporton keresztül” elnevezésű pályázatot. Ennek keretében a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium diákjai két alkalommal színházi témanapon vehettek részt, létrejött két négynapos témahét és a folyamatosan működő színjátszó csoport foglalkozásai, színházlátogatásai és fellépései anyagi támogatást kaptak.
– A témanapokon az aznapi színházi előadáshoz kapcsolódó felkészítő órákat, másnap pedig feldolgozó órákat tartottak a Tokajba érkező színművészek, színházi dolgozók. 2011 áprilisában a Miskolci Nemzeti Színház Apácák című darabját, 2011 novemberében a Hair című musicalt nézték meg a fiatalok a Sziget Színház előadásában.
– 2011 nyarán kétszer négy napot töltött együtt egy a tokaji gimnazistákból álló, vállalkozó kedvű csapat. A témaheteken önismereti foglalkozások, táncpróbák, kézműves-, fotózási gyakorlatok és dramatikus játékok segítségével a néhány nap alatt létrehoztak közösen egy előadást, melyet a Paulay Ede Színházban mutattak be ismerőseiknek és a gimnáziumba beiratkozott gólyáknak 2011.augusztus 29-én. A Csipkerózsa címet viselő mesefeldolgozás összeállításában és gyakorlásában Pap Lívia, a Miskolci Nemzeti Színház színművésze is közreműködött. A darab olyan sikeres lett, hogy a csoport újra előadta a 2011. november 28-ai Gimi Gálán.
– Az említett pályázat keretében került sor az Oscar Wilde-történetből átdolgozott darab, A canterville-i kísértet előadására 2011. május 17-én. A próbafolyamat alatt a diákok jól összeszoktak, együttműködően dolgoztak dr. Makóné Kontra Julianna, a színjátszó csoport tanárának vezetésével.
– Pál Tibor, a Miskolci Nemzeti Színház produkciós igazgatója a jelenlegi segítője a gimnáziumi színjátszóknak. Közreműködésével a diákok Kulcsár Imrétől, az elismert színművésztől kaptak tanácsokat a beszédtechnika, a színpadi fellépés, színpadi mozgás témakörében.
2011.december 15-én egy Ajándék című est alkalmával mondták el a gimnazista diákszínjátszók legkedvesebb szövegeiket az érdeklődőknek. Hallhatott a közönség ismert verseket, énekeket, de a fiatalok körében kedvelt populáris könyvekből való idézeteket is. Az előadás jelmezeinek kölcsönzésében, sminkjeinek tervezésében és a szövegek hanganyagként való rögzítésében szintén Pál Tibor volt a segítségünkre.
Összefoglalóan elmondható tehát, hogy a Tokajban tanuló tizenévesek kulturális nevelése, a színművészettel való megismertetése egyformán szívügye a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumnak, a tokaji Paulay Ede Színháznak és a Miskolci Nemzeti Színháznak. A közös cél, hogy minél több fiatal érezze értéknek a színházlátogatást, a magyar kultúrát, és ezt az értékrendet majd tovább örökítse.
Dr. Makóné Kontra Julianna