Olyan egyszerű élvezni az életet, látni a színeket, hallani a madarakat, sokszor fel sem fogjuk, hogy erre nincs mindenkinek lehetősége. Olykor értetlenül állunk a helyzet előtt, hogy ha megszólítunk valakit, mégis miért nem válaszol. A pedagógia ágazati képzésben gyógypedagógiai tantárgyak keretében körbejárjuk a sérült személyeknek nyújtható segítő lehetőségeket, és igyekszünk tudatosan felkészíteni a tanulókat, hogy ezeken a területeken tudjanak dolgozni. A tananyag tájékozottságot ad, a szakmai látogatások motivációt. Kialakul a határozott döntés, hogy megéri tanulmányokat folytatni a gyógypedagógia területén, és ehhez a legjobb alapot a Szerencsi Szakképzési Centrum Tokaji Ferenc Gimnáziuma és Szakgimnáziuma adja térségünkben.
Második alkalommal szerveztük meg azt a programot, amely a Nézőpontváltó elnevezést kapta. Március 19. és 23. között olyan eseményeket kínáltunk a tanulóknak, amelyek segítségével beleélhették magukat a látássérültek, a hallássérültek vagy a Down-szindrómások helyzetébe. Hétfőn, a program megnyitóján a 10. D osztály jelbeszéddel mutatta be Caramel: Szállok a dallal… című dalát. A készülés során megdöbbentő határozottsággal és lelkesedéssel vállalták, hogy gondolatébresztőként tartanak egy bemutatót az iskola összes tanulójának. A jelek megtanulása során ők már megtették a nézőpontváltást, kipróbálták, hogy milyen nehéz jelnyelvvel kommunikálni. A megható előadás után Bogár Georgina a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetségének megyei titkára tartott előadást a jelnyelvről és a jelnyelvi tanfolyamokról a pedagógia ágazatos tanulóinknak.
A keddi napot sok előkészület előzte meg. Mezei Lili pedagógiatanár a 10. D osztály tanulóival érzékenyítő foglalkozást szervezett, kiválasztották a feladatokat és eszközöket gyártottak. A hátsó aulában várták a tanulócsoportokat, illatfelismerés, vakvezetés és tesztfeladatok jelentették a kihívásokat. Szerdán, a Down-szindróma világnapján, az Élni és szeretni című film alapján beszélgettünk az érdeklődő diákokkal a könyvtárban.
A hét programjaihoz kapcsolódóan a 9. D osztály és a pedagógiai és családsegítő munkatárs képzésben tanulók szakmai tanumányutat tettek Budapestre. A Gyengénlátók Általános Iskolája fogadta a tanulócsoportokat, szemléletes bemutatón vettek részt, az intézmény bemutatása mellett a látássérülteket segítő eszközöket is megismerhették. A szakmai programjuk a Mesemúzeumban folytatódott, a mesék fejlesztő hatásait, varázslatos világát tapasztalták meg a tanulók, miközben bejárták a mesemúzeum termeit, kiállták a próbákat.
A Nézőpontváltó program megvalósításához ezúton szeretném megköszönni a Szerencsi Szakképzési Centrum támogatását.
Dobrosi Ágnes
pedagógia munkaközösség-vezető