Szakmai tanulmányutak a pedagógia ágazatban
A pedagógiai ágazat képzési követelményekhez igazodva a tanév elején végiggondolt szakmai program évfolyamonként más-más területen betekintést nyújt a szociális ágazat intézményeibe. Látogatásaink megvalósítását a Szerencsi Szakképzési Centrum teszi lehetővé az utazási költségek biztosításával. Ezúton is köszönjük ezeket a lehetőségeket. A gyakorlati képzés tantermi kereteinek kitágításával gazdagodott iskolánk kapcsolatrendszere és tanulóink betekinthetnek a nevelés-oktatás és a szociális ellátás szerteágazó munkaterületeibe.
A tavaszi zsongás ezen a területen is mozgalmas programokat hozott. A 12. D osztály március 8-án Nyíregyházára utazott, ahol megismerkedtek a RIDENS Szakgimnázium, Szakközépiskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium tevékenységével.
A sérüléstípusoknak megfelelő képzések és rehabilitációs foglalkozások bemutatásával indult a nap. Folytatásként a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Gyermekvédelmi Igazgatóság és Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálat vezetője Hasulyó Szabolcs és igazgatóhelyettese, Balogh Mihály előadásaival beleláthattak tanulóink a családból kikerült gyermekek ellátásának folyamatába. Élményszerű és ismeretanyagban bővelkedő előadásukkal és a nyírmeggyesi befogadó otthon bemutatásával, megtapasztalhattuk a nevelőszülők feladatait. Az örökbefogadási folyamatok megismerése későbbi tanórai beszélgetések alapját is jelentette.
A Down-szindróma világnapjának időpontja március 21. A 9. és a 10. évfolyam korábbi látogatása a Csodavár Fejlesztő Centrumban, Nyíregyházán már megalapozta, hogy érzékenyítő foglalkozások keretében iskolai helyszíneinken is szeretnénk a pedagógiai ágazaton tanulókat a gyógypedagógiai szakmák megismerésére motiválni. Iskolánkban március 20-án a 7. órában nézőpontváltó programra vártuk minden diákunkat, akik kíváncsiak arra, hogy hogyan éli meg egy valamely érzékszervében akadályozott ember a mindennapjait. Ez a rendezvény a 9. D osztály előadásában jelnyelven bemutatott dallal kezdődött. Meghívott vendégeink nagyon jól közvetítették, hogy az akadályokkal való megküzdés nem jelent speciális igényeket. Az elfogadás és a kedvesség jelenti a valódi segítségnyújtást. 150 diák és tanáraik a látássérültek mindennapi életével és az önálló életvitelüket megkönnyítő eszközökkel, valamint Danával a vakvezető kutyával ismerkedett meg. Az előadásokat Listván Andrea gyógypedagógus, Balogh Ádám pszichológus, valamint Nemes-Nagy Tünde a Vakok Egyesületének elnöke tartották.
A pedagógiai képzésünkben az óvodai tevékenységekkel foglalkozva többször visszatérünk a mesékhez. A mese erőt ad, hogy a világ nehézségeivel megküzdjünk, és életkortól függetlenül fejleszti a személyiséget. Ezért fontos, hogy a gyakorlati oktatásban helyet kapjon a mesék világa. Március 23-án ezért az élményért utazott Budapestre, az ország egyetlen Mesemúzeumába a 9. D osztály. Különleges foglalkozáson vettek részt tanulóink, próbatételek várták őket, megküzdhettek a mesékben előforduló kihívásokkal. A varázslatos helyszín és a drámapedagógiailag jól végiggondolt program visszarepítette a diákokat gyermekkori meséik világába. Kedvet kaptak újra a mesék olvasásához és előadásához, mindezt majd az óvodai gyakorlataik alkalmával meg is mutathatják. Ezen a napon még a Természettudományi Múzeum állandó kiállításait is bejárta az osztály, és meglepetésünkre belekóstolhattunk a Víz világnapjához kapcsolódó kézműves foglalkozásba is. Az ott elkészített papírbékák is bekerültek az ötletgyűjteményeinkbe.
Az áprilisban tervezett szakmai út a 11. D osztályt fogja érinteni. A Tiszalöki Országos Büntetés-végrehajtási Intézetben folyó pedagógiai tevékenységbe szeretnénk betekinteni. A pedagógia órák gyakran visszatérő kérdésére keressük a választ, hogy hogyan terelhető vissza azok élete az elvárt pályára, akik kisodródtak a társadalomból.
A szakmai tanulmányutak szemléletformáló hatása gyorsan érezhető a tanulóink viselkedésén, sokat jelentenek ezek a közvetlen élmények. Könnyebben találják meg a nekik megfelelő szakmákat, céltudatosabbak és empatikusabbak lesznek. Képesek lesznek felismerni mások szükségleteit, és képesek lesznek nekik segíteni.