Kihívásokat legyőzni nap mint nap, és mégis örömöt találni az életben, ezt a megküzdési képességet szeretnénk tanulóinknak továbbadni. A szemléletváltásához olyan személyeket hívtunk meg, akik hétköznapi hősöknek számítanak. Sok nehézséggel küzdenek, de vidámak és fejlődőképesek. Elfogadták magukat és keresik a lehetőségeiket, olykor az átlagember céljain túlmutatva is bizonyítanak.
Március 18. és 21. között már harmadik alkalommal szervezkedtünk és hívtunk előadókat, sőt egy táncos Flashmobra is vállalkoztunk. Március elején Kosárkó Györgyi rajztanárnő Befogadás címmel rajzpályázatot hirdetett, hogy így is mozgósítsa tanulóink elképzeléseit a sérültekkel való bánásmódról.Hétfőn filmvetítéssel indítottuk a programokat. A csodafedezet című film Halassy Olivér kivételes személyiségét és sportolói karrierjét mutatja be. A Parasport napja alkalmából készült filmet osztályfőnöki órákon vetítettük le, és beszélgettünk arról a helyzetről, hogy milyen lehetett egészségesek között helyt állni, hogy a csapatmunka mennyire fokozza az egyén teljesítményét.
A hét programjaihoz jelmondatként is jól illeszkedik egy Queen zeneszám „Don’t stop me now” azaz „most ne állíts meg”. A sérült emberek küzdőképességére és lendületességére utalva esett a választás a táncos villámmegmozduláshoz erre a dalra, és egy hozzá készült koreográfiára. Az előkészületek során három beavatott csoport gyakorolta a táncot Feketéné Csoma Gabriella tanárnővel, amit a 6. óra végén adtak elő. A táncra vállalkozók hősiesen és bátorsággal mutatták meg magukat az iskola összes diákja előtt. A megküzdéshez nélkülözhetetlen a vidámság és a kitartás. A boldogság napjához is kapcsolódott a kezdeményezés, vidámsággal és kedvességgel árasztották el iskolánkat a résztvevők: a 9.C, a 11.D és a 12.D osztály tanulói.
A pedagógia ágazatos tanulóink számára szerdán a Búzavirág Alapítvány bemutatójával folytatódtak a programok. A Vámosújfaluban működő intézmény a családi háttérrel nem rendelkező látássérültek számára nyújt életteret és segítik őket, hogy értelmes alkotó munkát végezzenek. A kiállított termékeiket is megcsodálhattuk, s így megtapasztalhatóvá vált, hogy látás nélkül képesek az ott élők kerámiákat készíteni, kosarakat fonni, szőni. Külön kedvességet jelentett, hogy megismerhettünk egy ott élő látássérültet és a vakvezető kutyáját.
A nyári táboroztatás lehetőségét is bemutatták nekünk, amelyet szeretnék mások figyelmébe is ajánlani. 30+4 fős ifjúsági szállásukra iskolák, gyermekotthonok, gyülekezetek által szervezett csoportokat várnak, vezetőikkel. Műhelyeikben délelőttönként kézműves foglalkozást (agyagozás, szövés, kosárfonás) szerveznek kis csoportokban. A táborozás páratlan lehetőséget kínál sérültek és egészségesek együttműködésére, a gyerekek szemléletformálására, az integráció és az esélyegyenlőség értékeinek elsajátítására.
A hét következő napján a pedagógiás osztályok mindegyike élményben részesült. A 9. évfolyam és a pedagógiai- és családsegítő munkatárs képzésre járó tanulóink Budapestre utaztak. A Természettudományi Múzeumot fedezhették fel és megismerkedtek a Mesemúzeum által kínált foglalkozásokkal.
A 12. D osztály tanulói akadálypályát alakítottak ki a hátsó aulában és a Down-szindróma világnapja alkalmából kihívások elé állították diáktársaikat. Nem volt egyszerű bekötött szemmel tájékozódni vagy pillecukorral a szájban érthetően beszélni. Ezzel a programmal párhuzamosan a testnevelésórákon tanulóink csörgőlabdáztak Balogh Gáborné tanárnővel, kipróbálták, hogy hogyan lehet csak a hallásra építve csapatjátékot játszani. Sok esetben a diákok kellemetlen élményeikről mesélnek, amikor az érzékenyítő programokat kipróbálják, előjön a bizonytalanság és a félelem, lelassul a mozgás. Ezek az érzések természetesek és eltart egy darabig, amíg felismerik, hogy segítségre szorulnak. De így válnak ők is segítőkészebbé és megértőbbé, remélhetően így fogják jobban értékelni a parasportolók eredményeit is.
Ezen a délelőttön közös kocogásra hívtuk a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Kistérségi Támogató Szolgálat és Napközi Otthon ellátottait, akik értelmi sérültek, mozgássérültek illetve halmozottan fogyatékosok. A két kilométeres távot a Tisza parton tettük meg ragyogó napsütésben. Hogy egymáshoz közelebb kerüljünk, remek alkalom a mozgás, érdemes máskor is erre sort keríteni.
A nap kiemelkedően érdekes előadása a 6. és a 7. órában várta a tanulóinkat. Nagy örömöt jelentett számomra, hogy elfogadta meghívásunkat Lengyel Zsófia látássérült paratriatlonista, akinek a lelkesítő kisugárzására az interneten figyeltem fel. Youtube csatornája sok érdekességet mutat be a látássérültek hétköznapi helyzeteiről. Zsófi ezen a napon lett Hétköznapi Hősök díj közönségdíjasa. Vidámságával és sportolói eredményeivel hamar magára vonta a diákok figyelmét. Először a tanulmányairól mesélt, hogy hogyan tudott bizonyítani egy szegregált általános iskolában, majd integráltan egy gimnáziumban és hogy hogyan harcolt ő is a pontokért a továbbtanulásnál. A második előadásában a profisportolói karrierjét mutatta be. Megható videót láthattunk egy célbaérkezésről, egy valódi küzdelemről, amikor a látó társának segítségével második helyen értek be. A tandembiciklizés, amit Zsófi kifejezetten szeret, a szimbóluma is lehetne a programunknak, hiszen egy sérült és egy egészséges ember közös munkával halad előre, javul a kapcsolatuk, és közös élményeik lesznek.
Dobrosi Ágnes (pedagógia munkaközösség-vezető)