Iskolánkban a nyelvoktatás és a drámajáték felé is kitüntető figyelem fordul, idegen nyelvű drámafesztiválon már többször is szép eredményeket értek el diákjaink. Ezért ismét célul tűztük ki a fesztiválon való részvételt, hiszen iskolánkba sok tehetséges tanuló kerül be, akik tehetséggondozását fontosnak tartjuk, és akik szívesen kapcsolódnak be tehetséggondozó műhelymunkáinkba, hogy kipróbálják magukat egy német nyelvű színdarabban színpadon is. Ebben az évben a 9. B osztály 16 vállalkozó szellemű tanulója lelkesen készült a nagy hagyományokkal rendelkező rakamazi idegen nyelvi drámafesztiválra, melyet április 28-án rendeztek meg.
Német nyelvű színdarabunk témája a Z generáció, illetve az ő mindennapi problémáik, napi tevékenységük egy közösségként, akár az interneten, akár az iskolában. Az előadást több hónapos felkészülés előzte meg. A próbákon a szituációs gyakorlatok és a jelenetek összefűzése közben a német nyelvű szöveg tanulása és helyes kiejtése is nagy kihívást jelentett, hiszen a darabot előadó tizenhat tanuló közül voltak olyanok, akik már évek óta tanulnak németül, de bőven akadtak olyanok is, akik csupán egy fél éve kezdték el elsajátítani a német nyelvet. Ám sikeresen és kitartóan teljesítették feladatukat, így egy színvonalas, témájában nagyon aktuális előadást mutathattak be a drámafesztiválon.
Ez a téma nemcsak a darabot előadó tanulók érdeklődését keltette fel, de az előadás során a nézők is feszült figyelemmel követték a mű cselekményét, a diákok színpadi alakítását német nyelven. A fesztivál során alkalmunk volt megtekinteni több csoport angol és német nyelvű bemutatóját is, melyek érdekesnek bizonyultak, hiszen sokféle témát jelenítettek meg a színpadon. A nap végén jó volt hallgatni a szakmai zsűri elismerő szavait a „Generation Z” című darabunkról, akik kiemelték a téma fontosságát és aktualitását. Előadásunk egyik szereplőjét, Jászai Lilit színpadi alakításáért a zsűri különdíjban részesítette.
Célunk, hogy a tehetséges diákok nyelvi készségét a drámajátékok bevonásával tegyük hatékonyabbá, hiszen ennek személyiségfejlesztő hatása is van: a diákok bátrabban és ügyesebben lépnek interakcióba, jobban tudják kezelni a konfliktusokat, fejlődik önbizalmuk és improvizációs készségük. A drámajátékok fejlesztik az önismeretet, a szerepek által a folyamat élvezetes, játékos, és egyben emlékezetes is. Ezáltal nem csak nyelvtudásuk, de az idegen nyelv iránti motivációjuk is fejlődhet.
A felkészülés és a drámafesztivál alatt a tanulók nyelvtudásukat úgy fejleszthették, hogy közben közösen alkothattak valami nagyszerűt. Egy színdarabot, melynek emlékképei valószínűleg már fent vannak a Facebookon vagy akár az Instagramon, lévén, hogy a diákok a Z generáció tagjai.
Levik Regina
német nyelvtanár és drámapedagógus